رئیس مجمع سازمان دانش‌آموزی گفت:

مطالبه‌گری،دانش‌آموزان را مسئولیت پذیر می‌کند

عملیاتی شدن سند تحول بنیادین زمینه‌ساز مهارت‌آموزی دانش‌آموزان
تصویر خبرگزاری ایرنا از دانش آموزان دختر ایرانی

تهران-ایرنا- رئیس مجمع سازمان دانش‌آموزی گفت: تقویت روحیه مطالبه‌گری در دانش‌آموزان می‌تواند فرصت مناسبی را برای قرارگرفتن آنان در مسیر عدالت‌محوری، مسئولیت‌پذیری و پرهیز از منفعت‌طلبی فراهم کند.

محمدمهدی نوری‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: در این راستا همراهی همه نهادهای اجرایی در کنار آموزش و پرورش و مدارس می‌تواند علاوه بر ایجاد زمینه بروز استعدادها برای دانش‌آموزان، با حمایت‌های موثر رشد و بالندگی را در بخش آموزشی فراهم کند.

وی، یکی از اهداف تشکیل مجامع دانش‌آموزی را تقویت تربیت اجتماعی و روحیه مطالبه‌گری در دانش‌آموزان عنوان کرد که با مشارکت دادن آنان در تصمیم گیری‌های مربوط به این بخش میسر می‌شود.

نوری‌پور گفت: مجمع اعضای سازمان دانش‌آموزی رکن چهارم این سازمان محسوب می‌شود و نقش مشورتی در تصمیم‌سازی‌های سازمان دانش‌آموزی دارد.

رئیس مجمع سازمان دانش‌آموزی با اشاره به اینکه جلسات مجمع از قبل در آیین‌نامه تعریف شده است، افزود: این جلسات در زمینه موضوع‌های مختلف به صورت سالانه و فصلی برگزار می‌شود و در صورت نیاز هیات رئیسه در سطوح مختلف درخواست برگزاری جلسه و نشست‌های هم‌اندیشی می‌دهد.

وی بیان کرد: در این جلسات، طرح‌ها و برنامه‌هایی که مطرح می‌شود با مشارکت اعضا رای‌گیری و بعضی به تصویب اعضای مجمع می‌رسد که پس از تأیید در هیات امنای سازمان دانش‌آموزی قابلیت اجرایی خواهند داشت.

نوری‌پور با اعلام اینکه در زمان مسئولیتش در مجمع سازمان دانش‌آموزی تصمیم و برنامه‌ریزی برای نشست‌های قطبی در سراسر کشور گرفته شد، اظهارداشت: در نظر داشتیم که در ماه‌های پایانی سال گذشته آن را اجرایی کنیم که با شیوع بیماری کرونا لغو و در حال حاضر امکان برگزاری آنها وجود ندارد.

وی گفت: همچنین بازدید از مجمع‌های دانش‌آموزی در استان‌ها برای اطلاع از نظرها و مشکلات نیز از دیگر مصوبه‌های نشست‌ها بوده که با توجه به شرایط به صورت مجازی برگزار شد.

رئیس مجمع سازمان دانش‌آموزی افزود: با توجه به حرکت دنیا به سمت دانش‌های جدید می‌طلبد کشور ما نیز از این مسیر عقب نماند و باید در سیستم آموزشی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که دانش‌آموزانی دغدغه‌مند و مسئولیت‌پذیر برای آینده پرورش داده شوند.

نوری‌پور با تاکید بر اینکه واگذاری بعضی امور به دانش‌آموزان می‌تواند در این راستا کمک موثری باشد، اظهارداشت: ایجاد زیرساخت‌های متناسب و برنامه‌ریزی مناسب در اردوها و دوره‌های دانش‌آموزی برای اعضای این سازمان فرصت تبدیل شدن دانش‌آموزان را به افرادی خودساخته و توانمند فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: واگذاری فعالیت‌های مدرسه‌محور همچون برگزاری برنامه‌های فرهنگی و معرفتی و تشکیل میزگرد و جلسات پرسش و پاسخ به عنوان کمک‌کننده در این امر هستند.

 

عملیاتی شدن سند تحول بنیادین زمینه‌ساز مهارت‌آموزی دانش‌آموزان

عضو هیات امنای سازمان دانش‌آموزی گفت: برای داشتن یک نظام هدفمند، شکستن بت و مافیای کنکور باید دانش‌آموزان را از حالت تک‌بعدی حفظ‌کردن و آزمون دادن مطالب خارج کرد، در این زمینه می‌طلبد دولت با راهکارهای متناسب اقدام و جامعه نیز پذیرا باشد.

نوری‌پور افزود: از مسئولان آموزشی انتظار می‌رود با عملیاتی‌کردن سندهایی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که زمینه‌ساز مهارت‌آموزی در دانش‌آموزان خواهد شد، خروج از نمره‌گرایی را در نظام تعلیم و تربیت نهادینه کنند.

وی با تاکید بر اینکه تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش براساس آرمان‌های انقلاب اسلامی است، اظهارداشت: این سند دارای ساحت‌های ۶گانه تربیتی؛ اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی و زیبایی‌شناختی و هنری است که نتیجه آن نظامی هدفمند و پرکاربرد آموزشی است.

رئیس مجمع سازمان دانش‌آموزی گفت: این سند در آموزش و پرورش یک نقشه راه متناسب با آموزش را نشان می‌دهد اما تاکنون به این مهم از طرف فعالان آموزشی توجه نشده و هیچ‌گونه آشنایی نیز ندارند.

وی با اشاره به فضای آموزشی جدید بعد از شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: در این مدت نیاز به استفاده از فناوری و تکنولوژی در فضای آموزشی بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته و نیاز است مسئولان در زمینه ایجاد زیرساخت‌های متناسب با آموزش برای دانش‌آموزان و آموزش‌های لازم برای معلمان اهتمام داشته باشند.

نوری‌پور با اشاره به راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش‌آموزان(شاد) افزود: این شبکه در ابتدا دارای مشکلاتی فنی بود که بعد از رفع آنها به تدریج فضای بهتری برای آموزش دانش‌آموزان فراهم شد و در حال حاضر روزانه بیش از ۸۰۰هزار بازدید از محتواهای آموزشی شبکه شاد صورت می‌گیرند.

منبع: خبرگزاری ایرنا – برای مشاهده کلیک کنید

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید